Handige info voor huurders
Op deze pagina vind je informatie voor jou als huurder. Zo lees je wat je wel of niet mag als huurder, wat je moet doen als er gebreken of storingen zijn en hoe je bijvoorbeeld je huurovereenkomst kunt opzeggen.
Navigeer snel naar:
Reparatie en Onderhoud
Om de kwaliteit van onze huurwoningen te waarborgen, voert VSB Wonen regelmatig planmatig onderhoud uit. Denk hierbij aan schilderwerk en het herstellen van kozijnen, ramen en deuren. Naast het onderhoud dat VSB Wonen verzorgt, zijn er ook taken waarvoor je als huurder zelf verantwoordelijk bent. Bij de start van je huurperiode heb je hiervoor een overzicht ontvangen, als bijlage bij je huurovereenkomst. In het document Onderhouds-ABC staat precies vermeld welk onderhoud onder jouw verantwoordelijkheid valt.
VSB Wonen doet er alles aan om je woning in goede staat te houden. Tegelijkertijd zijn er ook diverse zaken waarvoor je als huurder zelf verantwoordelijk bent. Hieronder vind je praktische tips om schade te voorkomen en je woning goed te onderhouden.
Voorkom bevriezing van leidingen. Voor schade door vorst ben je zelf verantwoordelijk.
- Sluit bij strenge vorst de buitenkranen af.
- Tap leidingen leeg die tegen een koude buitenmuur liggen of zich in de kruipruimte bevinden.
- Zorg dat de woning voldoende wordt verwarmd. Zet de kamerthermostaat in de winter op minimaal 15°C en houd alle radiatoren open.
Legionella is een bacterie die zich kan ontwikkelen in stilstaand water en ernstige gezondheidsklachten kan veroorzaken.
Om dit te voorkomen:
- Spoel kranen die je weinig gebruikt wekelijks minstens één minuut door.
- Zet mengkranen in het midden, zodat zowel koud als warm water wordt doorgespoeld.
- Laat bij terugkomst na afwezigheid van een week of langer het water rustig stromen. Houd de douchekop onder water in een emmer om verneveling te voorkomen.
- Spoel ook de tuinslang door.
- Stel de temperatuur van je geiser, boiler of combiketel in op 60–65°C. Raadpleeg hiervoor de handleiding.
- Bij nieuwbouwwoningen: spoel alle kranen goed door om stilstaand water uit de leidingen te verwijderen.
Kalk in het water kan kranen doen vastzitten. Draai daarom alle kranen, inclusief de hoofdkraan, enkele keren per jaar open en dicht.
Je bent zelf verantwoordelijk voor het bijvullen en ontluchten van de cv-installatie. Gebruik hiervoor de bijgeleverde vulslangset en ontluchtingssleutels. Raadpleeg de gebruikershandleiding die je bij aanvang van de huur hebt ontvangen.
Vocht in huis ontstaat door koken, wassen en douchen. Dit kan leiden tot beslagen ramen en schimmelvorming.
Om dit te voorkomen:
- Ventileer dagelijks minimaal een half uur door een raam of buitendeur open te zetten.
- Zorg dat ventilatieroosters altijd openstaan en regelmatig worden schoongemaakt.
- Bij mechanische ventilatie: houd ventielen open en reinig deze bij voorkeur elke drie maanden.
Om verstoppingen in de afvoer te voorkomen, is het belangrijk om zorgvuldig om te gaan met wat je door de leidingen spoelt:
- Gebruik een zeefje in de keukengootsteen om etensresten tegen te houden.
- Spoel alleen vloeistoffen door de gootsteen, het toilet en andere afvoeren.
- Reinig de afvoerleidingen maandelijks met heet water en een beetje gewone soda.
- Gebruik géén caustic soda of agressieve ontstoppingsmiddelen, want deze kunnen de leidingen beschadigen.
Heb je toch een verstopping?
- Probeer het eerst met een rubberen ontstopper.
- Lukt dat niet? Zet een emmer onder de zwanenhals en draai de sifon los.
- Je kunt ook voorzichtig proberen de verstopping los te maken met een buishaak of ontstoppingsveer.
- Controleer het doucheputje als het water in de douche niet goed wegloopt.
In onze huurwijzer vind je extra tips voor het ontstoppen van de doucheafvoer.
Maak de kitranden regelmatig schoon. Droog na het douchen de ruimte en de douchewand goed af. Reinig de douchekop regelmatig met een ontkalkingsmiddel.
Ongedierte is niet alleen hinderlijk, maar ook onhygiënisch en kan ziektes veroorzaken. Voorkom overlast door actief ongedierte te bestrijden. Laat geen voedselresten of onverpakte etenswaren rondslingeren, want dat trekt muizen aan. Vooral in de winter kunnen muizen via afvoerputjes, gaten en ventilatieroosters naar binnen komen.
Elke verdieping van onze woningen is uitgerust met een rookmelder. Deze waarschuwt je tijdig bij brand door een luid alarmsignaal.
Onze rookmelders zijn aangesloten op het elektriciteitsnet en beschikken daarnaast over een back- up batterij. Bij stroomuitval blijft de rookmelder dus gewoon werken. Wanneer de batterij bijna leeg is, geeft de melder gedurende 30 dagen elke minuut een piepsignaal. Vervang de batterij zodra je dit signaal hoort.
Testen
Op de rookmelder zit een testknop. Door deze in te drukken hoor je het alarmsignaal en weet je dat de melder goed functioneert. Gebruik voor het testen geen kaarsen of brandend papier, omdat dit de rookmelder kan beschadigen.
Bij nieuw opgeleverde woningen kan het voorkomen dat er nog veel vocht in de woning aanwezig is. Dit ontstaat vaak tijdens de bouw, vooral in regenachtige periodes. Je kunt dit herkennen aan beslagen ramen, schimmelvorming in minder geventileerde ruimtes (zoals de meterkast, bergruimte of zolder) of door het meten van de luchtvochtigheid met een hygrometer.
Nieuwbouwwoningen zijn goed geïsoleerd en kierdicht om warmteverlies en tocht te voorkomen. Dit betekent echter dat je extra moet ventileren om het vochtgehalte in huis te verlagen:
- Zorg dat ventilatieroosters en knieschotten op zolder altijd openstaan.
- Maak de roosters van het ventilatiesysteem minstens twee keer per jaar schoon.
- Vervang filters in het ventilatiesysteem regelmatig.
In vrijwel iedere woning ontstaan na verloop van tijd zet- en krimpscheuren. Deze scheuren zijn een normaal gevolg van het drogen en werken van bouwmaterialen. Krimpscheuren langs plafonds enwanden blijven vaak zichtbaar totdat er behang of een andere wandafwerking wordt toegepast. Je kunt deze scheuren zelf dichten met overschilderbare acrylaatkit. Houd er rekening mee dat VSB Wonen geen opdracht zal verstrekken voor herstel van zet- of krimpscheuren.
Op aluminium kozijnen kunnen na verloop van tijd roestvlekken ontstaan. Deze vlekken kun je eenvoudig verwijderen met azijn of citroensap.
Voor kunststof kozijnen is autowasmiddel het meest geschikt voor reiniging. Gebruik nooit agressieve chemische middelen of schoonmaakmiddelen, zoals allesreiniger, ontvetter, chloor, ammoniak of schuurmiddelen.
Service en Reparatieverzoeken
Voor service en reparaties kun je contact opnemen met VSB Wonen. Houd daarbij rekening met de onderstaande aandachtspunten.
Meldingen van reparaties en onderhoud
Controleer voordat je een melding doet in het Onderhouds-ABC wie verantwoordelijk is voor het onderhoud of de reparatie.
In het Onderhouds-ABC lees je of de reparatie van een bepaald gebrek voor jouw of onze rekening is. Alleen wanneer de reparatie voor rekening van de verhuurder is, kun je contact opnemen met onze servicedienst via onderstaande contactgegevens.
Meldingen met betrekking tot reparaties, dagelijks onderhoud en schade als gevolg van een onvoorzien voorval kun je indienen via service@vsbwonen.nl
Let op:
Om een reparatieverzoek correct en snel te kunnen verwerken, moet de melding volledig en juist worden ingediend.
Bij melding via e-mail (service@vsbwonen.nl) graag vermelden:
- omschrijving van de werkzaamheden;
- foto’s van het gebrek of de schade toevoegen;
- adres;
- contactpersoon en telefoonnummer.
Bij schade aan glas en ruiten van de huurwoning, ontstaan door jouw eigen toedoen, ben je zelf verantwoordelijk voor de reparatie- en/of vervangingskosten.
VSB Wonen is verzekerd tegen stormschade aan de huurwoning. Als er bijvoorbeeld dakpannen losraken of een raam breekt door harde wind, zorgen wij in de meeste gevallen voor het herstel. Als de schade is ontstaan door nalatigheid, bijvoorbeeld omdat ramen of deuren openstonden tijdens een storm, dan zijn de kosten voor je eigen rekening.
Is er bij jou ingebroken en is er schade aan je woning ontstaan? Volg dan deze stappen:
- Doe eerst aangifte bij de politie. Dit is belangrijk voor de verzekering en het verdere herstelproces.
- Stuur een kopie van het aangifteformulier naar VSB Wonen. Dit kan per e-mail via: service@vsbwonen.nl.
Wij zorgen voor het herstel van de schade aan de woning. Schade aan je persoonlijke eigendommen, zoals gestolen spullen of beschadigde meubels, valt onder je eigen inboedelverzekering.
VSB Wonen is verzekerd voor schade aan je woning die ontstaat door brand. Wij zorgen in dat geval voor het herstel van de schade aan het gebouw. Schade aan je persoonlijke bezittingen, zoals meubels, kleding of elektronica, wordt niet door VSB Wonen vergoed. Zorg daarom dat je zelf een inboedelverzekering afsluit om deze risico’s af te dekken.
Waterschade aan de woning kun je bij ons melden. Schade aan persoonlijke eigendommen, zoals vloerbedekking of meubels, valt onder je inboedelverzekering en is je eigen verantwoordelijkheid.
Indien er schade ontstaat aan door jou aangebrachte aanpassingen of voorzieningen in de woning, zijn de herstelkosten voor je eigen rekening. Wij adviseren je om een passende inboedelverzekering af te sluiten die ook dit soort schade dekt.
Wat te doen bij schade?
Het kan voorkomen dat je te maken krijgt met schade door onvoorziene gebeurtenissen, zoals brand, storm, lekkage of een leidingbreuk. In veel gevallen zorgt VSB Wonen voor het herstel van deze schade.
Let op:
Schade aan je persoonlijke eigendommen, zoals meubels, kleding, elektronica, enz., wordt nooit vergoed door VSB Wonen. In de volgende paragrafen lees je wat je moet doen bij verschillende soorten schade en wie verantwoordelijk is voor de kosten.
Huuropzegging
Gaat u verhuizen? Dan dient u de huur altijd schriftelijk op te zeggen. Dit kan door uw huuropzegging per aangetekende brief te sturen naar:
VSB Wonen
Postbus 34
5386 ZG Geffen
Vermeld in uw brief duidelijk het adres van de woning waarvan u de huur opzegt.
Is de huurder overleden? Dan ontvangen wij graag een kopie van het overlijdensbericht.
Zodra wij uw huuropzegging hebben ontvangen, sturen we een bevestigingsbrief met daarin de einddatum van de huur. Ook plannen wij samen met u een voorinspectie en eindinspectie van de woningen.
Zijn er meerdere huurders?
Staat het huurcontract op twee namen of is er sprake van medehuurderschap? Dan moeten beide huurders de huuropzegging te ondertekenen. Zonder beide handtekeningen is de opzegging niet geldig.
Na ontvangst van uw huuropzegging plannen wij twee inspectiemoment in.
- De voorinspectie
In de bevestigingsbrief van uw huuropzegging vindt u de afspraak voor de voorinspectie. Tijdens deze inspectie controleren wij of er schade is of wijzigingen zijn ten opzichte van de oorspronkelijke staat van de woning. Na afloop ontvangt u een overzicht van de werkzaamheden die u vóór de eindinspectie dient uit te voeren. De woning moet altijd in de oorspronkelijke staat worden opgeleverd. - De eindinspectie
Bij de eindinspectie levert u de woning op zoals afgesproken tijdens de voorinspectie: leeg, bezemschoon en met eventuele herstelpunten uitgevoerd. Van deze inspectie wordt een rapport opgesteld. Daarna levert u alle sleutels in.
Zijn de herstelpunten niet naar behoren uitgevoerd? Dan voert VSB Wonen deze werkzaamheden uit.
De kosten worden verrekend met de waarborgsom of bankgarantie. Als dit niet toereikend is, ontvangt u een factuur voor het resterende bedrag.
Inspectierapport
Tijdens de eindinspectie wordt het definitieve inspectierapport opgesteld. Hierin staat in welke staat u de woning oplevert. Ook worden er foto’s toegevoegd. U wordt gevraagd het rapport te ondertekenen.
Eigen aanpassingen
Heeft u met toestemming zelf aanpassingen aan de woning gedaan? Dan bekijken we deze tijdens de voorinspectie. VSB Wonen (de verhuurder) bepaalt vervolgens welke van de volgende drie situaties van toepassing is:
- U biedt de aanpassing ter overname aan de nieuwe huurder (wij brengen u met elkaar in contact);
- U laat de aanpassing zitten, zonder vergoeding;
- U verwijdert de aanpassing en herstelt de woning in de oorspronkelijke staat.
Als de nieuwe huurder de aanpassing wil overnemen, vult u samen een overnameformulier in. Dit formulier moet volledig ingevuld en door beide partijen ondertekend zijn vóór de eindinspectie. U kunt het formulier opvragen via service@vsbwonen.nl
Bankgaranties en/of waarborgsommen worden pas vrijgegeven nadat is vastgesteld dat:
- er geen achterstallige huurbetalingen zijn;
- er geen schade aan de woning is ontstaan;
- alle eventuele opleverpunten zijn hersteld.
De terugbetaling of vrijgave van de bankgarantie of waarborgsom vindt plaats binnen één maand na afloop van de huurperiode (of bij automatische incasso na de wettelijke stornotermijn). Indien er een verrekening moet plaatsvinden, ontvangt u een overzicht waarin staat hoeveel u terugkrijgt of nog dient te betalen.
Op de verhuisdatum meldt u zich af bij de leveranciers en geeft u de meterstanden door van elektra, warmte, gas (indien van toepassing) en water. Voor vragen kunt u contact opnemen met uw energieleverancier.
Zie hiervoor uw huishoudelijk reglement paragraaf 13.1.
- De aanpassing mag geen gevaar opleveren voor je gezondheid of die van omwonenden.
- De aanpassing mag geen overlast veroorzaken.
- De aanpassing moet van goede kwaliteit zijn (eventueel aangetoond met technische tekeningen en/of omschrijvingen).
- Indien nodig, dien je zelf zorg te dragen voor een bouwvergunning.
- De aanpassing moet voldoen aan het Bouwbesluit.
De woning mag niet worden beschadigd. Gebeurt dit toch, dan zijn de herstelkosten voor je eigen rekening.
Indien een door jou aangebrachte voorziening tijdelijk verwijderd moet worden voor onderhoud, ben je hier zelf verantwoordelijk voor. De kosten hiervan worden niet vergoed door VSB Wonen. De materialen die je voor de aanpassing gebruikt, dienen na te bestellen te zijn. Dit is van belang om eventuele toekomstige schade te kunnen herstellen.
Tip: bewaar een kleine voorraad van gebruikte materialen, zoals vloerbedekking, PVC etc., voor dit doel.
De aanpassing mag geen waardevermindering van de woning tot gevolg hebben. VSB Wonen behoudt zich het recht voor om de woning bij beëindiging van de huurovereenkomst in oorspronkelijke staat terug te ontvangen. In dat geval dien je de aanpassing op eigen kosten en risico te verwijderen.
Neem bij de start én na afronding van de werkzaamheden contact op met VSB Wonen, zodat wij een controle kunnen uitvoeren.
De uitvoering, het onderhoud en de verwijdering van de voorziening zijn volledig voor je eigen rekening en risico.
Ik wil mijn woning aanpassen
Je mag uitsluitend aanpassingen aanbrengen die eenvoudig ongedaan kunnen worden gemaakt. Denk hierbij aan het ophangen van gordijnen of het schilderen van muren, mits de oorspronkelijke kleur binnen het witspectrum valt.
Voor bepaalde wijzigingen is voorafgaande toestemming van de verhuurder nodig. Dit geldt onder andere voor het plaatsen van een keukenblok, tegelvloer, ligbad, aanbouw, overkapping, screens en vergelijkbare voorzieningen. Graag verwijzen wij je hierbij naar het huishoudelijke reglement.
Hoe vraag je toestemming aan?
Dien je aanvraag voor een zelf aangebrachte voorziening in per aangetekende brief of per e-mail, met als onderwerp: “Aanvraag Zelf Aangebrachte Voorziening“.
Voeg hierbij een tekening toe:
- Een tekening van de huidige en gewenste situatie
- Indien van toepassing: een kopie van de bouwvergunning van de gemeente
Zij reageren zo spoedig mogelijk op je aanvraag.
Voorwaarden
Wij hechten waarde aan veilige en goed verhuurbare woningen. Daarom moeten je aanpassingen voldoen aan de hier benoemde voorwaarden.
Let op: je mag pas starten met de werkzaamheden nadat je hiervoor schriftelijke goedkeuring van VSB Wonen hebt ontvangen.